Världscupen i Ulricehamn flyttas med kort varsel: ”Hade aldrig gått ett vanligt år”
Internationella skidförbundet FIS har tagit fram en ny världscupkalender och anpassat den efter två önskemål som flera skidnationer fört fram: en tävlingsfri period efter Tour de Ski och så lite resande mellan olika länder som möjligt. Detta för att i möjligaste mån skydda åkarna från pandemin.
Ulricehamns tävlingshelg den 16-17 januari stryks ur programmet och sprinthelgen flyttas istället till den 6-7 februari. Lathis ligger kvar den 23-24 januari och följs av Falun 30-31 januari. Justeringarna gör att man får ett block med två tävlingar i Sverige.
Johan Falk, vd för världscupbolaget i Ulricehamn, var inte helt oförberedd på att det här kunde hända.
– Det har funnits i mitt huvud en längre tid men jag har inte gått ut och förberett organisationen. Det skulle ha skapat för mycket oro. Själva frågan kom från skidförbundet i lördags eftermiddag och sen hade jag 24 timmar på mig att kontakta de viktigaste leverantörerna och funktionärerna, säger han.
De viktigaste svaren fick han från hotellen i Ulricehamn och Borås.
– Hotellen är helt avgörande. Det hade aldrig gått att göra en sådan ändring med 40 dagars varsel ett vanligt år men paradoxalt nog är det corona som gör det möjligt. Jag ska inte säga att de har det helt tomt men de har tillräckligt många lediga sängplatser för att det ska fungera.
Det nya tävlingsschemat
12-13/12 Världscup i Davos: sprint och 10/15 kilometer (f). Inga svenska åkare på plats.
1-10/1 Tour de Ski.
23-24/1 Världscup i Lahtis: skiathlon och stafett.
30-31/1 Världscup i Falun: 10/15 km (k) och sprint (k).
6-7/2 Världscup i Ulricehamn: sprint och teamsprint (f).
9-11/2 SM i Borås.
20-21/2 Världscup i Nove Mesto: sprint (k) och 10/15 km (f).
24/2–7/3 VM i Oberstdorf.
Andra viktiga besked kom från nyckelpersoner i organisationskommittén och teknikleverantörer vars medverkan krävs för att genomföra arenaproduktionen under tävlingarna.
– Vi har säkrat 40-50 viktiga personer operativt. Sen är det ytterligare 320 funktionärer som varskotts nu på morgonen och som vi väntar på svar från.
Johan Falk hävdar att han efter några hektiska dygn känner ett förvånansvärt lugn. Flytten innebär en massa justeringar men också att organisationen vinner tid till förberedelser. Det blir exempelvis ytterligare tre veckor för att säkra snötillgången.
– Det skapar naturligtvis en trygghet även om det krävs mindre snö för att genomföra sprinttävlingar. Snöhögen kommer med största sannolikhet att ligga kvar orörd och så småningom smälta bort.
”Vi har varit väldigt bra på att tillgodose olika önskemål från lagen, men den här gången blir det svårare. Coronasäkerheten är vägledande och jag är inte säker på att det är jättebra om många anländer redan på måndagen.”Johan Falk
De närmaste dygnen räknar han med att ägna åt att få ihop reseschemat för de olika landslagen.
– Vi är i högsta grad inblandade eftersom vi ansvarar för transport, boende och tester. Frågan är om det ska skapas en bubbla för tävlingarna i Finland och Sverige och innebär det i så fall att åkarna anländer tidigare?
– Vi har varit väldigt bra på att tillgodose olika önskemål från lagen, men den här gången blir det svårare. Coronasäkerheten är vägledande och jag är inte säker på att det är jättebra om många anländer redan på måndagen. Jag ser hellre att de kommer så sent som möjligt.
Att de flesta landslag vill vara med är något Johan Falk räknar med. Ulricehamn blir den näst sista världscuptävlingen före VM.
– Alla vill tävla, alla vill ut. Och om man ser på de preliminära anmälningar vi hade till tävlingshelgen 16-17 januari så var det bara någon nation i Mellaneuropa som visade tveksamhet av ekonomiska skäl.
Som en konsekvens av att världscupen i Ulricehamn flyttas skjuts även SM i Borås fram några dagar och ligger nu den 9-11 februari.