Försäkrad nekad hyrbil
Det var i tisdags i förra veckan som Karl-Erik drabbades av punkteringen.
Han kollade på lappen i bilen och ringde till Mitsubishi Assistansförsäkring. Hans Mitsubishi var 2,5 år gammal och bilen var med i ett försäkringssystem med mängder av förmåner.
Eftersom bilen från start saknar reservdäck så var det bara att beställa bärgning. Bärgning till märkesverkstaden i Målsryd.
Och jodå, bärgningen var inga problem. Den ingick i försäkringen.
Men sedan började problemen. Ett nytt däck måste beställas och leveransen skulle ta två–tre dagar.
Bilen blev stående och Karl-Erik fick förlita sig på kompishjälp och kompislånebil för att ta sig från hemmet i Sexdrega till jobbet i Uddebo.
– Men i försäkringsvillkoren stod det ju att man skulle få hyrbil vid driftstopp.
Karl-Erik ringde ett samtal, två samtal och slutligen tre samtal till Mitsubishis Assistansförsäkring. Men nej, hyrbil gick inte att få.
– Vid det tredje samtalet hamnade jag hos en chef som också han läste igenom de villkor som fanns på hemsidan. Och han tyckte att det såg luddigt ut.
När BT ringer upp Mitsubishis Assistansförsäkring blir svaret det samma. Hyrbil erbjuds inte vid punktering – en sådan jämförs med till exempel bensinstopp.
Men det fanns ju inga däck? Bilen gick inte att köra?
Svaret från Assistansförsäkringens telefonmottagare blir att ”allt kanske inte framgår så tydligt på hemsidan. Men vi har utförligare instruktioner att utgå ifrån – och då gäller inte hyrbilshjälp vid punktering”.
Karl-Erik tar fram ytterligare en försäkring. Den som han har genom Folksam och som också den är kopplad till hans Mitsubishi.
– Bara för att kolla ringde jag efter någon dag till dem och frågade hur de hade gjort. Och de sa att ”det är klart att du fått hyrbil om du hört av dig till oss istället”.
Men det budskapet kom för sent. Då hade Karl-Erik redan fått tillbaka sin bil.