Framtidens tv vill bara vara cool
Victor Beer, Emil Beer och Joel Adolphson i humorgruppen IJustWantToBeCool firar ett år i sitt kontor. Loggan är omsorgsfullt monterad på dörren, humorpriserna står uppradade i hyllan. Killarna är enade om att det är fantastiskt att kunna leva på humorsketcher, att få ha det som heltidsjobb.
””
Det som började med legogubbar och "Star wars"-parodier har i dag blivit ett helt företag av både Youtube-sketcher - en i veckan, minst - och SVT-serier, senast andra säsongen av "Konsten att få sin mamma att gråta".
””
Youtube-humor
Samtidigt är Youtube deras bas, det var där deras humor fick fäste. De beskriver den som en modern, "Youtube-ig" humor full av omotiverade absurda vändningar. Ibland kritiseras de för att deras sketcher är för våldsamma.
””
"Konsten att få sin mamma att gråta" har varit färdig "jättelänge", berättar killarna - hela åtta veckor.
””
Det har än så länge inte varit något större problem: Antalet prenumeranter på deras Youtube-kanal har dubblats bara det senaste året. Victor Beer pekar på en "jättevåg av youtubers".
"Gammeltv"
Medan traditionell tv brottas med sjunkande siffror är Youtube de unga tittarnas förstaval. IJustWantToBeCools videor får över 100 000 visningar på ett dygn.
””
Joel Adolphson håller med:
””
TT