Nyskriven opera i lada och slott
Inga känslor är för stora, inga toner för höga och inga spelplatser för spektakulära. Den som vill se opera på unika, naturnära spelplatser i sommar kan förslagsvis ge sig ut på en dalaturné: Dalhalla presenterar Puccinis "Turandot" i kalkbrottet, och i ett före detta sågverk spelar Opera på Skäret "La Traviata" av Verdi.
Men i traktens senaste och mest pittoreska konserthus, Vattnäs konsertlada, satsar konstnärliga ledare Anna Larsson på att uppdatera bilden av bygdens kände son Jussi Björling i en nyskriven kammaropera.
"Det är historien som inte får berättas" har du sagt om "Silverfågeln" - varför inte?
””
"Silverfågeln" är beställd och tonsatt av Mats Larsson Gothe och bygger på Yrsa Stenius bok "Tills vingen brister".
””
Ni har tagit upp ämnen som våldtäkt under krig och svensk psykvård i samband med era tidigare föreställningar. Är det viktigt för dig att sätta in verken i ett större, socialt sammanhang?
””
Jakt på evigt liv
Vadstena-Akademien har gjort sig känd för att lyfta fram nya förmågor och beställa nyskrivna verk. Årets stora sommarsatsning är "Son of heaven", tonsatt av japanske Moto Osada, som 2008 skrev "Four nights of dream" för Vadstena-Akademien. Librettot, av dramatikern och librettisten Kerstin Perski, är fritt baserad på den verkliga historien om den första kejsaren av Kina.
””
Vad självupptagenhet och kärlekslöshet för med sig är ett hjärtetema för Kerstin Perski.
””
TT